»
Noutati » Cutia de viteza manuala si istoria ei

Cutia de viteza manuala si istoria ei

Istoria cutiei de viteze manuala este una interesanta si destul de bogata. Urmeaza sa facem o scurta calatorie prin istoria cutiei de viteza manuala.
Spre sfarsitul secolului 19 prima cutie de viteza manuala este creata de catre francezii Loui-Rene Panhard si Emile Levassor. Inaintea aparitiei transmisiei cu trei trepte in 1894, majoritatea automobilelor mai vechi aveau motorul in partea din spate si foloseau o simpla curea de transmisie cu o singura viteza. Transmisia creata de cei doi francezi necesita un design nesincron in care schimbarea treptelor de viteza a impus soferului sa impinga treptele de viteza de-a lungul arborilor pentru face ca rotile dintate dorite sa cupleze. Acest design este punctul de plecare pentru majoritatea transmisiilor manuale din ziua de azi. In anul 1898, Louis Renault a imbunatatit designul lui Panhard si Levassor, inlocuind lantul de actionare cu un arbore de actionare, implementand astfel un ax diferential pentru rotile din spate, acesta sporind performantele transmisiei manuale.

Inca de la inceputul secolului 20 au aparut primele imbunatatiri pentru aceasta cutie de viteza manuala. Mai exact, in anul 1929 marca de automobile Cadilac a fost prima care folosea o transmisie manuala cu sincronizare, cu toate acestea majoritatea vehiculelor au continuat sa utilizeze transmisia nesincron pana la jumatatea secolului 20. Pentru Cadilac folosirea transmisiei manuale sincronizata a fost o imbunatatire majora, pentru ca a facut ca procesul de schimbare al treptelor de viteza sa fie mai lin si mai usor. Porsche a brevetat sistemul de sincronizare a inelului divizat, in anul 1947. In scurt timp acest model a ajuns cel mai comun design pentru o cutie de viteza manuala. O cutie de viteza manuala cu trei sau patru rapoarte de transmisie exista pe majoritatea masinilor pana spre sfarsitul anilor 1970. Doar in anii 1980 au devenit mai comune transmisiile cu cinci trepte si sincronizarea, iar transmisiile manuale cu sase trepte au fost introduse in anul 1967 pe modelul Alfa Romeo 33 Stradale, totodata fiind o raritate.

In zilele noaste o cutie de viteza manuala nu mai este la fel de populara pe tot globul. De exemplu in Statele Unite ale Americii 98% dintre masini au o cutie de viteza automata. Cu toate acestea daca ai nevoie de reparatii cutie de viteza manuala, avem pe stoc cele mai bune piese de calitate, importate din Germania.